ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΛΑΘΙΑΝΑΚΗΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΤΑΞΗ "ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΓΙΑ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ" ΤΟΥ Χ. ΚΟΚΚΙΝΟΥ.

Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2011

Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Παρούσα κατάσταση , επόμενες ενέργειες




ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ

ΑΙΓΑΙΟΥ



Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ)

Παρούσα κατάσταση , επόμενες ενέργειες



Η αιρετή περιφερειακή αρχή του Νοτίου Αιγαίου από την 1η Ιουλίου 2011 ανάλαβε ως προεβλέπετο , την διαχείριση του ΕΣΠΑ ‘07-’13 και φυσικά και την υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ , όχι μόνο στο στενό πλαίσιο την νομικής ευθύνης αλλά και προχωρώντας σε έργα & ενέργειες προώθησης και επίσπευσης της κρίσιμης συνολικής προσπάθειας να εφαρμοστεί στο νότιο Αιγαίο σύστημα ή συστήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης σύμφωνα τόσον με το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΣΔΣΑ) , ΚΥΑ 50910/2727 (ΦΕΚ 1909 Β/22.12.2003) και τον ισχύοντα ΠΕΣΔΑ αλλά και με την υιοθέτηση επιτυχημένων πρακτικών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Η ενδελεχής και συστηματική παρακολούθηση της διεθνώς εξελισσόμενης τεχνολογίας και εφαρμογών , μας βοηθά στην βέλτιστη δυνατή επικαιροποίηση των αντιλήψεων και των θέσεων μας αναφορικά με το μείζον ζήτημα της ανθεκτικής (sustainable) διαχείρισης των στερεών και οργανικών αποβλήτων στην περιοχή μας

Σύντομο Ιστορικό

Ο αρχικός ΠΕΣΔΑ εγκρίθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου τον Ιούνιο του 2002 και ουσιαστικά αφορούσε τη συνένωση των Νομαρχιακών Σχεδιασμών Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων των Νομών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων.

Το 2005 εκπονήθηκε η μελέτη για την αναθεώρησή του προκειμένου να εναρμονιστεί με τις διατάξεις της ΚΥΑ 50910/2727/2003 (ΦΕΚ 1909/Β/22-12-2003) «Μέτρα και Όροι για την Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων, Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης», επικεντρώνοντας στην εξειδίκευση των γενικών κατευθύνσεων και στόχων του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) για την

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου σχετικά με την ανάκτηση και ανακύκλωση των αστικών και λοιπών κατηγοριών μη επικίνδυνων στερεών αποβλήτων. Επιπλέον στο σχέδιο εντάσσονται όσα έργα είχαν κατασκευαστεί ή βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο ωριμότητας.

Η αναθεώρηση του σχεδίου εγκρίθηκε με την αρ. πρωτ. 8214 /24-4-2008 απόφαση του τότε Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.

Στο τέλος του 2008 εκπονήθηκε η μελέτη αναθεώρησης - τροποποίησης του υφιστάμενου ΠΕΣΔΑ. Βασικός σκοπός της τροποποίησης αυτής ήταν να αντικατοπτριστούν πλήρως οι ανάγκες σε δράσεις και έργα, όπως αυτές έχουν προκύψει μετά την απόφαση έγκρισης του, για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, το οποίο θα εξασφαλίζει υψηλή περιβαλλοντική προστασία, λαμβάνοντας υπόψη την ιεραρχία διαχείρισης των στερεών αποβλήτων όπως ορίζεται από την ΕΕ, τα δρομολογημένα/υφιστάμενα έργα, τις ανάγκες των πολιτών και τις δυνατότητες χρηματοδότησης όπως έχουν διαμορφωθεί.

Η τροποποίηση έγινε σύμφωνα με την Παρ. 3 του άρθρου 6 και το Παράρτημα ΙΙΙ του άρθρου 17 της ΚΥΑ50910/2727/22-12-2003 (ΦΕΚ 1909/Β) «Μέτρα και Όροι για την Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων, Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης».

Η ως άνω τροποποίηση δεν έχει προσέτι εγκριθεί από το αμέσως προηγούμενο μη αιρετό περιφερειακό συμβούλιο του Νοτίου Αιγαίου και φυσικά ούτε από το νυν αιρετό.

Η σημερινή κατάσταση στο Νότιο Αιγαίο

Η κατάσταση της παραγωγής αστικών στερεών απόβλητων ΑΣΑ στο Νότιο Αιγαίο των 308.610 χιλ κατοίκων το 2011 (προσωρινά αποτελέσματα απογραφής) με μετρήσεις και εκτίμηση του τέλους του 2008 έχει ως εν πίνακι



ΝΟΜΟΣ





ΕΤΗΣΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ (tn /έτος)





2008



2018



2028



2038



ΚΥΚΛΑΔΩΝ



66.785



94.215



132.907



187.480



ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ



171.770



242.299



341.786



482.123



ΣΥΝΟΛΟ



238.555



336.514



474.693



669.603



Αναλυτικότερα ανά νησί και πρώην ΟΤΑ (προ της εφαρμογής του προγράμματος ‘Καλλικράτης’ )

ΝΗΣΙ



ΟΤΑ



ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ

ΜΟΝΙΜΟΥ

ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ





ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ





ΣΥΝΟΛΟ



Νάξος







9.151



1.130



10.281



Δήμος Νάξου



6.082



1.116



7.198



Δήμος Δρυμαλίας



3.069



14



3.082



Άνδρος







5.036



149







5.185



Δήμος Άνδρου



2.066



48



2.114



Δήμος Κορθίου



1.281



0



1.281



Δήμος Υδρούσσας



1.688



101



1.789



Πάρος







6.467



1.424



7.890



Δήμος Πάρου



6.467



1.424



7.890



Τήνος







4.314



402



4.715



Δήμος Τήνου



2.618



393



3.011



Δήμος Εξωμβούργου



1.354



8



1.362



Κοινότητα Πάνορμου



342



0



342



Μήλος







2.400



229



2.630



Δήμος Μήλου



2.400



229



2.630



Κέα







1.216



70



1.286



Δήμος Κέας



1.216



70



1.286



Αμοργός







935



159



1.094



Δήμος Αμοργού



935



159



1.094



Ίος







925



455



1.380



Δήμος Ιητών



925



455



1.380



Κύθνος







809



14



823



Δήμος Κύθνου



809



14



823



Μύκονος







4.689



2.833



7.522



Δήμος Μυκόνου



4.689



2.833



7.522



Σύρος







9.953



355



10.308



Δήμος Ερμούπολης



6.742



182



6.924



Δήμος Άνω Σύρου



1.699



123



1.822



Δήμος Ποσειδωνίας



1.512



50



1.562



Σαντορίνη







6.878



2.407



9.285



Δήμος Θήρας



6.259



2.310



8.569



Κοινότητα Οίας



619



97



716



Σέριφος







711



128



840



Δήμος Σερίφου



711



128



840



Σίφνος







1.229



206



1.434



Δήμος Σίφνου



1.229



206



1.434



Σίκινος







120



1



121



Κοινότητα Σικίνου



120



1



121



Ανάφη







137



2



139



Κοινότητα Ανάφης



137



2



139



Κίμωλος







387



0



387



Κοινότητα Κιμώλου



387



0



387



Αντίπαρος







522



86



607



Κοινότητα Αντιπάρου



522



86



607



Φολέγανδρος







336



59



395



Κοινότητα Φολεγάνδρου



336



59



395



Ηρακλειά







76



0



76



Κοινότητα Ηρακλειάς



76



0



76



Δονούσα







82



0



82



Κοινότητα Δονούσας



82



0



82



Σχοινούσα







104



6



109



Κοινότητα Σχοινούσας



104



6



109



Κουφονήσια







184



11



195



Κοινότητα Κουφονησίων



184



11



195



Σύνολο Νομού Κυκλάδων



56.659



10.126



66.785







ΝΗΣΙ



ΟΤΑ



ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ

ΜΟΝΙΜΟΥ

ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ





ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ





ΣΥΝΟΛΟ



Αγαθονήσι







103



8



112



Κοινότητα Αγαθονησίου



103



8



112



Αστυπάλαια







808



339



1.147



Δήμος Αστυπάλαιας



808



339



1.147



Κάλυμνος







10.730



770



11.500



Δήμος Καλυμνίων



10.730



770



11.500



Κάρπαθος







4.249



1.444



5.693



Δήμος Καρπάθου



3.752



1.347



5.099



Κοινότητα Ολύμπου



497



97



594



Κάσος







646



25



671



Δήμος Κάσου



646



25



671



Κως







20.197



13.667



33.864



Δήμος Δικαίου



3.977



2.552



6.529



Δήμος Ηρακλειδών



4.544



3.617



8.160



Δήμος Κω



11.676



7.498



19.174



Λειψοί







456



75



531



Δήμος Λειψών



456



75



531



Λέρος







5.356



491



5.847



Δήμος Λέρου



5.365



491



5.847



Μεγίστη







281



67



348



Δήμος Μεγίστης



281



67



348



Νίσυρος







619



93



712



Δήμος Νισύρου



619



93



712



Πάτμος







1.987



790



2.777



Δήμος Πάτμου



1.987



790



2.777



Ρόδος







80.414



25.392



105.806



Δήμος Αρχάγγελου



5.077



418



5.495



Δήμος Αττάβυρου



2.105



12



2.117



Δήμος Αφάντου



4.381



2.358



6.739



Δήμος Ιαλυσού



6.596



4.897



11.493



Δήμος Καλλιθέας



6.691



7.187



13.878



Δήμος Καμείρου



3.358



38



3.396



Δήμος Λινδίων



2.371



3.181



5.552



Δήμος Νότιας Ρόδου



2.814



906



3.721



Δήμος Πεταλούδων



7.918



989



8.907



Δήμος Ροδίων



39.104



5.405



44.509



Σύμη







1.701



260



1.960



Δήμος Σύμης



1.701



260



1.960



Τήλος







348



183



531



Δήμος Τήλου



348



183



531



Χάλκη







204



68



272



Δήμος Χάλκης



204



68



272



Σύνολο

Νομού Δωδεκανήσου



128.097



43.672



171.770



ΣΥΝΟΛΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ

ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ



184.756



53.798



238.555



Εδώ είναι σημαντικό να δούμε την Ποιοτική Σύσταση των ΑΣΑ στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου





Από το εν λογω διάγραμμα φαίνεται πόσο μεγάλο ποσοστό ΑΣΑ είναι το κύριο ανακυκλώσιμο υλικό και είναι πρόδηλη η ανάγκη διαλογής και προώθησής του στα κέντρα ανακύκλωσης :

ΥΛΙΚΟ



ΠΟΣΟΣΤΟ %



Χαρτόνι \ χαρτί \ χαρτοκιβώτια



28



Γυαλί



7



Πλαστικό



21



Σύνολο



56





ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΕΡΓΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΑΝΑ ΝΗΣΙ

(ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ )

Η πρόταση αναθεώρησης του 2008 θέτει ως σημείο αφετηρίας για τα έργα διαχείρισης στερεών αποβλήτων τις παραγόμενες ποσότητες απορριμμάτων κάθε νησιού.

Κάθε τεχνολογία επεξεργασίας και διάθεσης αποβλήτων έχει ορισμένα όρια επεξεργαζόμενων ποσοτήτων, εντός των οποίων η τεχνολογία είναι αποτελεσματική και οικονομικά βιώσιμη.

Τα όρια αυτά εξαρτώνται από τη συγκεκριμένη τεχνολογία επεξεργασίας και διάθεσης και κυρίως:

• Από το λειτουργικό κόστος αυτής, το οποίο γενικά μεταβάλλεται αντιστρόφως ανάλογα με τη δυναμικότητά της

• Από την ελαστικότητα κάθε μονάδας, σε σχέση με τις συγκεκριμένες λειτουργικές ανάγκες της.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, τα νησιά ομαδοποιούνται ως εξής:

• Ομάδα 1: Νησιά με παραγωγή Α.Σ.Α από 0 - 5.000 τόνους ετησίως

• Ομάδα 2: Νησιά με παραγωγή Α.Σ.Α από 5.001 - 20.000 τόνους ετησίως

• Ομάδα 3: Νησιά με παραγωγή Α.Σ.Α > 20.000 τόνων ετησίως

Προτεινόμενα * έργα διαχείρισης στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια





Νομός Κυκλάδων





ΝΗΣΙ





ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ



ΟΜΑΔΑ 1: 0 - 5.000 ΤΟΝ



ΜΗΛΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ



ΚΕΑ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ



ΑΜΟΡΓΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ



ΙΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ



ΚΥΘΝΟΣ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΣΕΡΙΦΟΣ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΣΙΦΝΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ



ΣΙΚΙΝΟΣ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΑΝΑΦΗ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ





ΚΙΜΩΛΟΣ





ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΗΡΑΚΛΕΙΑ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΔΟΝΟΥΣΑ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΣΧΟΙΝΟΥΣΣΑ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΚΟΥΦΟΝΗΣΙΑ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΟΜΑΔΑ 2: 5.000 - 20.000 ΤΟΝ



ΑΝΔΡΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ





ΝΑΞΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ





ΠΑΡΟΣ - ΑΝΤΙΠΑΡΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ



ΤΗΝΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ





ΣΥΡΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ





ΘΗΡΑ – ΘΗΡΑΣΙΑ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ





ΜΥΚΟΝΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ









Νομός Δωδεκανήσου





ΝΗΣΙ





ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ



ΟΜΑΔΑ 1: 0-5.000 ΤΟΝ



ΑΓΑΘΟΝΗΣΙ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ



ΚΑΣΟΣ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΛΕΙΨΟΙ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΜΕΓΙΣΤΗ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΝΙΣΥΡΟΣ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΠΑΤΜΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ



ΣΥΜΗ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ



ΤΗΛΟΣ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΧΑΛΚΗ



ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ



ΟΜΑΔΑ 2: 5.000-20.000 ΤΟΝ





ΚΑΛΥΜΝΟΣ – ΨΕΡΙΜΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛΙΚΟΥ ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ



ΚΑΡΠΑΘΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ



ΛΕΡΟΣ



ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ



ΟΜΑΔΑ 3: >20.000 ΤΟΝ





ΚΩΣ



ΔσΠ - ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – ΧΥΤ





ΡΟΔΟΣ



ΔσΠ - ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – ΚΔΑΥ- ΧΥΤ Β. Ρόδου - ΣΜΑ Καμείρου – ΣΜΑ Αρχαγγέλου













* Τα ως άνω προτεινόμενα έργα και τα εφαρμοστέα συστήματα διαχείρισης ΑΣΑ σε κάθε νησί το Περιφερειακό Συμβούλιο καλείται να εκτιμήσει και να επικαιροποιήσει πάντα σε συνεργασία με τους ΟΤΑ και τις τοπικές κοινωνίες αξιοποιώντας καλές πρακτικές και πετυχημένα εγχειρήματα που εφαρμόστηκαν στην χώρα και όχι μόνο.



Χώροι Ανεξέλεγκτης Ταφής Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ) στο Νότιο Αιγαίο



Στο νότιο Αιγαίο λειτουργούν σήμερα περίπου ογδόντα (80) ΧΑΔΑ και φυσικά για να κλείσουν και να αποκατασταθούν είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί έτερο σύστημα διαχείρισης των ΑΣΑ σε κάθε νησί και τόπο ξεχωριστά.

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου (ΑΔΑ) , μέσω της Ενδιάμεσης

Διαχειριστικής Αρχής (ΕΔΑ) της ΠΝΑ τον περασμένο Μάιο , προχώρησε στη

δημοσίευση πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την ενέργεια με τίτλο

‘’Τεχνικός Σύμβουλος για την διαμόρφωση μεταβατικού σχεδίου διαχείρισης απορριμμάτων έως την εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ’’



Αντικείμενο του έργου του Τεχνικού Συμβούλου

Ο Ανάδοχος θα παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και των Δήμων στην υλοποίηση του σχεδίου διακοπής λειτουργίας των ΧΑΔΑ, μείωσης του όγκου των απορριμμάτων και μεταφοράς των υπολοίπων σε ΧΥΤΑ. Αντικείμενο θα είναι η ανάπτυξη αναλυτικού πλαισίου προδιαγραφών για τις θαλάσσιες μεταφορές αστικών στερεών αποβλήτων, καθώς και η διερεύνηση του θεσμικού πλαισίου.

Στο πλαίσιο του έργου θα διαμορφωθούν οι προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά τόσο του εξοπλισμού μεταφοράς (ΣΜΑ, container, τράκτορες κλπ) των αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) όσο και των θαλασσίων μέσων που θα εξασφαλίζουν την ασφαλή μεταφορά των ΑΣΑ με γνώμονα τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Επιπρόσθετα, θα αναπτυχθεί σχέδιο στο οποίο θα περιγραφούν αναλυτικά οι ορθές πρακτικές και διαδικασίες μεταφοράς και φόρτωσης – εκφόρτωσης των ΑΣΑ με καθορισμό της συχνότητας των τακτικών δρομολογίων σε εποχιακή βάση, συνυπολογίζοντας τουριστικές πιέσεις και τοπικές ιδιαιτερότητες.

Τέλος, στις υπηρεσίες του Συμβούλου περιλαμβάνεται και η απαραίτητη χρηματοοικονομική ανάλυση με στόχο τον προσδιορισμό οικονομικών δεδομένων για τη θαλάσσια μεταφορά, κατά περίπτωση, ώστε να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα του συστήματος.

Στο πλαίσιο των υποχρεώσεων του Συμβούλου είναι και η εκπόνηση των Τευχών Δημοπράτησης για την ανάθεση του έργου της θαλάσσιας μεταφοράς των ΑΣΑ

Το ως άνω έργο δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί και παραδοθεί.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό το Περιφερειακό Συμβούλιο να διαμορφώσει άποψη και θέση επί του ως άνω ζητήματος της θαλάσσιας μεταφοράς που κρίνεται κομβικό για τις διαχειριστικές επιλογές στα νησιά της περιφέρειάς μας ,τι ακριβώς θα μεταφέρεται και που .

Η βασική θέση της σημερινής Περιφερειακής Αρχής είναι : η ολοκληρωμένη διαχείριση των ΑΣΑ που παράγονται σε κάθε τόπο , επιτόπου , με μεταφορά των ανακυκλωσίμων στις μονάδες ανακύκλωσης στην Αττική κλπ.



Λοιπά ρεύματα απόβλητων που παράγονται το Νότιο Αιγαίο

Πέραν των ΑΣΑ και στην περιοχή μας παράγονται και έτερα απόβλητα των οποίων η διαχείριση απαιτεί την εξειδίκευση μέτρων και πλαισίου διαχείρισης τους και είναι :



1. Μη Επικίνδυνα Βιομηχανικά Απόβλητα

2. Ιλύες από Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Αστικών Λυμάτων

3. Μεταχειρισμένα ελαστικά

4. Οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωή τους (ΟΤΚΖ)

5. Αδρανή απόβλητα από κατασκευές, εκσκαφές και κατεδαφίσεις (ΑΑΚΕΚ)

6. Απόβλητα ειδών ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού (ΑΗΗΕ), κλπ

Φορέας Διαχείρισης Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ)

Στο Νότιο Αιγαίο η ακροβατούσα ευαισθησία του οικοσυστήματος , οι αναπτυξιακές κατευθύνσεις και συνθήκες και το συνολικό κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο , επιβάλουν το ταχύτερο δυνατόν την ταχύτερη δυνατή ανάπτυξη ολοκληρωμένης διαχείρισης τόσων των ΑΣΑ αλλά και των λοιπών ρευμάτων αποβλήτων.

Για να καταστεί εφικτό εκτιμώντας τις σημερινές συνθήκες και δυνατότητες των ΟΤΑ της περιοχής , καλούμενα να εκτιμήσουμε και να προωθήσουμε την σύσταση και λειτουργία ‘Διαβαθμιδικού’ (μεταξύ των δυο βαθμίδων αυτοδιοίκησης) Φορέα Διαχείρισης Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) στο Νότιο Αιγαίο , μετά από διαβούλευση και συνεννόηση με την Περιφερειακή Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου (ΠΕΔ ΝΑ) που τον προσεχή Σεπτέμβριο θα αναδειχθεί στην περιοχή μας.

Τόσον το τρέχον επείγον σχέδιο της χώρας για παύση λειτουργίας των ΧΑΔΑ , η ωρίμανση και υλοποίηση των έργων αποκατάστασης τους , η επίσπευση των έργων διαχείρισης ΑΣΑ που προβλέπει ο ισχύων ΠΕΣΔΑ , και κυρίως η τελική διαχείριση των στερεών αποβλήτων , τόσο προσωρινά όσο και την οριστικά, απαιτεί ισχυρή κοινωνική συναίνεση και ένα ισχυρό ΦοΔΣΑ με αποδοχή από την τοπική κοινωνία.

Η θεσμοθέτηση ισχυρού διαβαθμιδικού ΦοΔΣΑ στην Περιφέρεια με επιτελική συμμετοχή σε αυτόν της Αιρετής Περιφέρειας θα συμβάλει τα μέγιστα στην επίτευξη των στόχων του εγχειρήματός μας στο Νότιο Αιγαίο.





Αντώνης Σ. ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ

Πολιτικός Μηχανικός ΤΕ

Εντεταλμένος ΠΣ για τον ΠΕΣΔΑ





Πηγές Εισήγησης :

Νομαρχιακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Δωδεκανήσου ( Ι. ΦΡΑΝΤΖΗΣ & Συνεργάτες )

Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων, Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης , ΚΥΑ 50910/2727/2003 (ΦΕΚ 1909/Β/22-12-2003)

Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Νίκος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ& Συνεργάτες)

Απόφαση Έγκρισης Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α.) Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου

Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικής Εκτίμησης Στρατηγικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΠΕΜ ΑΕ)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More