ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ
ΑΙΓΑΙΟΥ
Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ)
Παρούσα κατάσταση , επόμενες ενέργειες
Η αιρετή περιφερειακή αρχή του Νοτίου Αιγαίου από την 1η Ιουλίου 2011 ανάλαβε ως προεβλέπετο , την διαχείριση του ΕΣΠΑ ‘07-’13 και φυσικά και την υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ , όχι μόνο στο στενό πλαίσιο την νομικής ευθύνης αλλά και προχωρώντας σε έργα & ενέργειες προώθησης και επίσπευσης της κρίσιμης συνολικής προσπάθειας να εφαρμοστεί στο νότιο Αιγαίο σύστημα ή συστήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης σύμφωνα τόσον με το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΣΔΣΑ) , ΚΥΑ 50910/2727 (ΦΕΚ 1909 Β/22.12.2003) και τον ισχύοντα ΠΕΣΔΑ αλλά και με την υιοθέτηση επιτυχημένων πρακτικών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Η ενδελεχής και συστηματική παρακολούθηση της διεθνώς εξελισσόμενης τεχνολογίας και εφαρμογών , μας βοηθά στην βέλτιστη δυνατή επικαιροποίηση των αντιλήψεων και των θέσεων μας αναφορικά με το μείζον ζήτημα της ανθεκτικής (sustainable) διαχείρισης των στερεών και οργανικών αποβλήτων στην περιοχή μας
Σύντομο Ιστορικό
Ο αρχικός ΠΕΣΔΑ εγκρίθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου τον Ιούνιο του 2002 και ουσιαστικά αφορούσε τη συνένωση των Νομαρχιακών Σχεδιασμών Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων των Νομών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων.
Το 2005 εκπονήθηκε η μελέτη για την αναθεώρησή του προκειμένου να εναρμονιστεί με τις διατάξεις της ΚΥΑ 50910/2727/2003 (ΦΕΚ 1909/Β/22-12-2003) «Μέτρα και Όροι για την Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων, Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης», επικεντρώνοντας στην εξειδίκευση των γενικών κατευθύνσεων και στόχων του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) για την
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου σχετικά με την ανάκτηση και ανακύκλωση των αστικών και λοιπών κατηγοριών μη επικίνδυνων στερεών αποβλήτων. Επιπλέον στο σχέδιο εντάσσονται όσα έργα είχαν κατασκευαστεί ή βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο ωριμότητας.
Η αναθεώρηση του σχεδίου εγκρίθηκε με την αρ. πρωτ. 8214 /24-4-2008 απόφαση του τότε Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.
Στο τέλος του 2008 εκπονήθηκε η μελέτη αναθεώρησης - τροποποίησης του υφιστάμενου ΠΕΣΔΑ. Βασικός σκοπός της τροποποίησης αυτής ήταν να αντικατοπτριστούν πλήρως οι ανάγκες σε δράσεις και έργα, όπως αυτές έχουν προκύψει μετά την απόφαση έγκρισης του, για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, το οποίο θα εξασφαλίζει υψηλή περιβαλλοντική προστασία, λαμβάνοντας υπόψη την ιεραρχία διαχείρισης των στερεών αποβλήτων όπως ορίζεται από την ΕΕ, τα δρομολογημένα/υφιστάμενα έργα, τις ανάγκες των πολιτών και τις δυνατότητες χρηματοδότησης όπως έχουν διαμορφωθεί.
Η τροποποίηση έγινε σύμφωνα με την Παρ. 3 του άρθρου 6 και το Παράρτημα ΙΙΙ του άρθρου 17 της ΚΥΑ50910/2727/22-12-2003 (ΦΕΚ 1909/Β) «Μέτρα και Όροι για την Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων, Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης».
Η ως άνω τροποποίηση δεν έχει προσέτι εγκριθεί από το αμέσως προηγούμενο μη αιρετό περιφερειακό συμβούλιο του Νοτίου Αιγαίου και φυσικά ούτε από το νυν αιρετό.
Η σημερινή κατάσταση στο Νότιο Αιγαίο
Η κατάσταση της παραγωγής αστικών στερεών απόβλητων ΑΣΑ στο Νότιο Αιγαίο των 308.610 χιλ κατοίκων το 2011 (προσωρινά αποτελέσματα απογραφής) με μετρήσεις και εκτίμηση του τέλους του 2008 έχει ως εν πίνακι
ΝΟΜΟΣ
ΕΤΗΣΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ (tn /έτος)
2008
2018
2028
2038
ΚΥΚΛΑΔΩΝ
66.785
94.215
132.907
187.480
ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ
171.770
242.299
341.786
482.123
ΣΥΝΟΛΟ
238.555
336.514
474.693
669.603
Αναλυτικότερα ανά νησί και πρώην ΟΤΑ (προ της εφαρμογής του προγράμματος ‘Καλλικράτης’ )
ΝΗΣΙ
ΟΤΑ
ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ
ΜΟΝΙΜΟΥ
ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ
ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ
ΣΥΝΟΛΟ
Νάξος
9.151
1.130
10.281
Δήμος Νάξου
6.082
1.116
7.198
Δήμος Δρυμαλίας
3.069
14
3.082
Άνδρος
5.036
149
5.185
Δήμος Άνδρου
2.066
48
2.114
Δήμος Κορθίου
1.281
0
1.281
Δήμος Υδρούσσας
1.688
101
1.789
Πάρος
6.467
1.424
7.890
Δήμος Πάρου
6.467
1.424
7.890
Τήνος
4.314
402
4.715
Δήμος Τήνου
2.618
393
3.011
Δήμος Εξωμβούργου
1.354
8
1.362
Κοινότητα Πάνορμου
342
0
342
Μήλος
2.400
229
2.630
Δήμος Μήλου
2.400
229
2.630
Κέα
1.216
70
1.286
Δήμος Κέας
1.216
70
1.286
Αμοργός
935
159
1.094
Δήμος Αμοργού
935
159
1.094
Ίος
925
455
1.380
Δήμος Ιητών
925
455
1.380
Κύθνος
809
14
823
Δήμος Κύθνου
809
14
823
Μύκονος
4.689
2.833
7.522
Δήμος Μυκόνου
4.689
2.833
7.522
Σύρος
9.953
355
10.308
Δήμος Ερμούπολης
6.742
182
6.924
Δήμος Άνω Σύρου
1.699
123
1.822
Δήμος Ποσειδωνίας
1.512
50
1.562
Σαντορίνη
6.878
2.407
9.285
Δήμος Θήρας
6.259
2.310
8.569
Κοινότητα Οίας
619
97
716
Σέριφος
711
128
840
Δήμος Σερίφου
711
128
840
Σίφνος
1.229
206
1.434
Δήμος Σίφνου
1.229
206
1.434
Σίκινος
120
1
121
Κοινότητα Σικίνου
120
1
121
Ανάφη
137
2
139
Κοινότητα Ανάφης
137
2
139
Κίμωλος
387
0
387
Κοινότητα Κιμώλου
387
0
387
Αντίπαρος
522
86
607
Κοινότητα Αντιπάρου
522
86
607
Φολέγανδρος
336
59
395
Κοινότητα Φολεγάνδρου
336
59
395
Ηρακλειά
76
0
76
Κοινότητα Ηρακλειάς
76
0
76
Δονούσα
82
0
82
Κοινότητα Δονούσας
82
0
82
Σχοινούσα
104
6
109
Κοινότητα Σχοινούσας
104
6
109
Κουφονήσια
184
11
195
Κοινότητα Κουφονησίων
184
11
195
Σύνολο Νομού Κυκλάδων
56.659
10.126
66.785
ΝΗΣΙ
ΟΤΑ
ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ
ΜΟΝΙΜΟΥ
ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ
ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ
ΣΥΝΟΛΟ
Αγαθονήσι
103
8
112
Κοινότητα Αγαθονησίου
103
8
112
Αστυπάλαια
808
339
1.147
Δήμος Αστυπάλαιας
808
339
1.147
Κάλυμνος
10.730
770
11.500
Δήμος Καλυμνίων
10.730
770
11.500
Κάρπαθος
4.249
1.444
5.693
Δήμος Καρπάθου
3.752
1.347
5.099
Κοινότητα Ολύμπου
497
97
594
Κάσος
646
25
671
Δήμος Κάσου
646
25
671
Κως
20.197
13.667
33.864
Δήμος Δικαίου
3.977
2.552
6.529
Δήμος Ηρακλειδών
4.544
3.617
8.160
Δήμος Κω
11.676
7.498
19.174
Λειψοί
456
75
531
Δήμος Λειψών
456
75
531
Λέρος
5.356
491
5.847
Δήμος Λέρου
5.365
491
5.847
Μεγίστη
281
67
348
Δήμος Μεγίστης
281
67
348
Νίσυρος
619
93
712
Δήμος Νισύρου
619
93
712
Πάτμος
1.987
790
2.777
Δήμος Πάτμου
1.987
790
2.777
Ρόδος
80.414
25.392
105.806
Δήμος Αρχάγγελου
5.077
418
5.495
Δήμος Αττάβυρου
2.105
12
2.117
Δήμος Αφάντου
4.381
2.358
6.739
Δήμος Ιαλυσού
6.596
4.897
11.493
Δήμος Καλλιθέας
6.691
7.187
13.878
Δήμος Καμείρου
3.358
38
3.396
Δήμος Λινδίων
2.371
3.181
5.552
Δήμος Νότιας Ρόδου
2.814
906
3.721
Δήμος Πεταλούδων
7.918
989
8.907
Δήμος Ροδίων
39.104
5.405
44.509
Σύμη
1.701
260
1.960
Δήμος Σύμης
1.701
260
1.960
Τήλος
348
183
531
Δήμος Τήλου
348
183
531
Χάλκη
204
68
272
Δήμος Χάλκης
204
68
272
Σύνολο
Νομού Δωδεκανήσου
128.097
43.672
171.770
ΣΥΝΟΛΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ
ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
184.756
53.798
238.555
Εδώ είναι σημαντικό να δούμε την Ποιοτική Σύσταση των ΑΣΑ στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου
Από το εν λογω διάγραμμα φαίνεται πόσο μεγάλο ποσοστό ΑΣΑ είναι το κύριο ανακυκλώσιμο υλικό και είναι πρόδηλη η ανάγκη διαλογής και προώθησής του στα κέντρα ανακύκλωσης :
ΥΛΙΚΟ
ΠΟΣΟΣΤΟ %
Χαρτόνι \ χαρτί \ χαρτοκιβώτια
28
Γυαλί
7
Πλαστικό
21
Σύνολο
56
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΕΡΓΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΑΝΑ ΝΗΣΙ
(ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ )
Η πρόταση αναθεώρησης του 2008 θέτει ως σημείο αφετηρίας για τα έργα διαχείρισης στερεών αποβλήτων τις παραγόμενες ποσότητες απορριμμάτων κάθε νησιού.
Κάθε τεχνολογία επεξεργασίας και διάθεσης αποβλήτων έχει ορισμένα όρια επεξεργαζόμενων ποσοτήτων, εντός των οποίων η τεχνολογία είναι αποτελεσματική και οικονομικά βιώσιμη.
Τα όρια αυτά εξαρτώνται από τη συγκεκριμένη τεχνολογία επεξεργασίας και διάθεσης και κυρίως:
• Από το λειτουργικό κόστος αυτής, το οποίο γενικά μεταβάλλεται αντιστρόφως ανάλογα με τη δυναμικότητά της
• Από την ελαστικότητα κάθε μονάδας, σε σχέση με τις συγκεκριμένες λειτουργικές ανάγκες της.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, τα νησιά ομαδοποιούνται ως εξής:
• Ομάδα 1: Νησιά με παραγωγή Α.Σ.Α από 0 - 5.000 τόνους ετησίως
• Ομάδα 2: Νησιά με παραγωγή Α.Σ.Α από 5.001 - 20.000 τόνους ετησίως
• Ομάδα 3: Νησιά με παραγωγή Α.Σ.Α > 20.000 τόνων ετησίως
Προτεινόμενα * έργα διαχείρισης στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια
Νομός Κυκλάδων
ΝΗΣΙ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
ΟΜΑΔΑ 1: 0 - 5.000 ΤΟΝ
ΜΗΛΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ
ΚΕΑ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ
ΑΜΟΡΓΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ
ΙΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ
ΚΥΘΝΟΣ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΣΕΡΙΦΟΣ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΣΙΦΝΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΧΥΤ
ΣΙΚΙΝΟΣ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΑΝΑΦΗ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΚΙΜΩΛΟΣ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΗΡΑΚΛΕΙΑ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΔΟΝΟΥΣΑ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΣΧΟΙΝΟΥΣΣΑ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΚΟΥΦΟΝΗΣΙΑ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΟΜΑΔΑ 2: 5.000 - 20.000 ΤΟΝ
ΑΝΔΡΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ
ΝΑΞΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ
ΠΑΡΟΣ - ΑΝΤΙΠΑΡΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ
ΤΗΝΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ
ΣΥΡΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ
ΘΗΡΑ – ΘΗΡΑΣΙΑ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ
ΜΥΚΟΝΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ
Νομός Δωδεκανήσου
ΝΗΣΙ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
ΟΜΑΔΑ 1: 0-5.000 ΤΟΝ
ΑΓΑΘΟΝΗΣΙ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ
ΚΑΣΟΣ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΛΕΙΨΟΙ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΜΕΓΙΣΤΗ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΝΙΣΥΡΟΣ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΠΑΤΜΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ
ΣΥΜΗ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ
ΤΗΛΟΣ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΧΑΛΚΗ
ΔσΠ & «ΜΙΚΡΟΣ» ΧΥΤ
ΟΜΑΔΑ 2: 5.000-20.000 ΤΟΝ
ΚΑΛΥΜΝΟΣ – ΨΕΡΙΜΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΛΙΚΟΥ ΕΠΙΚΑΛΥΨΗΣ - ΧΥΤ
ΚΑΡΠΑΘΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ
ΛΕΡΟΣ
ΔσΠ - ΒΙΟΞΕΙΔΩΣΗ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΧΥΤ
ΟΜΑΔΑ 3: >20.000 ΤΟΝ
ΚΩΣ
ΔσΠ - ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – ΧΥΤ
ΡΟΔΟΣ
ΔσΠ - ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – ΚΔΑΥ- ΧΥΤ Β. Ρόδου - ΣΜΑ Καμείρου – ΣΜΑ Αρχαγγέλου
* Τα ως άνω προτεινόμενα έργα και τα εφαρμοστέα συστήματα διαχείρισης ΑΣΑ σε κάθε νησί το Περιφερειακό Συμβούλιο καλείται να εκτιμήσει και να επικαιροποιήσει πάντα σε συνεργασία με τους ΟΤΑ και τις τοπικές κοινωνίες αξιοποιώντας καλές πρακτικές και πετυχημένα εγχειρήματα που εφαρμόστηκαν στην χώρα και όχι μόνο.
Χώροι Ανεξέλεγκτης Ταφής Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ) στο Νότιο Αιγαίο
Στο νότιο Αιγαίο λειτουργούν σήμερα περίπου ογδόντα (80) ΧΑΔΑ και φυσικά για να κλείσουν και να αποκατασταθούν είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί έτερο σύστημα διαχείρισης των ΑΣΑ σε κάθε νησί και τόπο ξεχωριστά.
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου (ΑΔΑ) , μέσω της Ενδιάμεσης
Διαχειριστικής Αρχής (ΕΔΑ) της ΠΝΑ τον περασμένο Μάιο , προχώρησε στη
δημοσίευση πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την ενέργεια με τίτλο
‘’Τεχνικός Σύμβουλος για την διαμόρφωση μεταβατικού σχεδίου διαχείρισης απορριμμάτων έως την εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ’’
Αντικείμενο του έργου του Τεχνικού Συμβούλου
Ο Ανάδοχος θα παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και των Δήμων στην υλοποίηση του σχεδίου διακοπής λειτουργίας των ΧΑΔΑ, μείωσης του όγκου των απορριμμάτων και μεταφοράς των υπολοίπων σε ΧΥΤΑ. Αντικείμενο θα είναι η ανάπτυξη αναλυτικού πλαισίου προδιαγραφών για τις θαλάσσιες μεταφορές αστικών στερεών αποβλήτων, καθώς και η διερεύνηση του θεσμικού πλαισίου.
Στο πλαίσιο του έργου θα διαμορφωθούν οι προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά τόσο του εξοπλισμού μεταφοράς (ΣΜΑ, container, τράκτορες κλπ) των αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) όσο και των θαλασσίων μέσων που θα εξασφαλίζουν την ασφαλή μεταφορά των ΑΣΑ με γνώμονα τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Επιπρόσθετα, θα αναπτυχθεί σχέδιο στο οποίο θα περιγραφούν αναλυτικά οι ορθές πρακτικές και διαδικασίες μεταφοράς και φόρτωσης – εκφόρτωσης των ΑΣΑ με καθορισμό της συχνότητας των τακτικών δρομολογίων σε εποχιακή βάση, συνυπολογίζοντας τουριστικές πιέσεις και τοπικές ιδιαιτερότητες.
Τέλος, στις υπηρεσίες του Συμβούλου περιλαμβάνεται και η απαραίτητη χρηματοοικονομική ανάλυση με στόχο τον προσδιορισμό οικονομικών δεδομένων για τη θαλάσσια μεταφορά, κατά περίπτωση, ώστε να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα του συστήματος.
Στο πλαίσιο των υποχρεώσεων του Συμβούλου είναι και η εκπόνηση των Τευχών Δημοπράτησης για την ανάθεση του έργου της θαλάσσιας μεταφοράς των ΑΣΑ
Το ως άνω έργο δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί και παραδοθεί.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό το Περιφερειακό Συμβούλιο να διαμορφώσει άποψη και θέση επί του ως άνω ζητήματος της θαλάσσιας μεταφοράς που κρίνεται κομβικό για τις διαχειριστικές επιλογές στα νησιά της περιφέρειάς μας ,τι ακριβώς θα μεταφέρεται και που .
Η βασική θέση της σημερινής Περιφερειακής Αρχής είναι : η ολοκληρωμένη διαχείριση των ΑΣΑ που παράγονται σε κάθε τόπο , επιτόπου , με μεταφορά των ανακυκλωσίμων στις μονάδες ανακύκλωσης στην Αττική κλπ.
Λοιπά ρεύματα απόβλητων που παράγονται το Νότιο Αιγαίο
Πέραν των ΑΣΑ και στην περιοχή μας παράγονται και έτερα απόβλητα των οποίων η διαχείριση απαιτεί την εξειδίκευση μέτρων και πλαισίου διαχείρισης τους και είναι :
1. Μη Επικίνδυνα Βιομηχανικά Απόβλητα
2. Ιλύες από Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Αστικών Λυμάτων
3. Μεταχειρισμένα ελαστικά
4. Οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωή τους (ΟΤΚΖ)
5. Αδρανή απόβλητα από κατασκευές, εκσκαφές και κατεδαφίσεις (ΑΑΚΕΚ)
6. Απόβλητα ειδών ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού (ΑΗΗΕ), κλπ
Φορέας Διαχείρισης Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ)
Στο Νότιο Αιγαίο η ακροβατούσα ευαισθησία του οικοσυστήματος , οι αναπτυξιακές κατευθύνσεις και συνθήκες και το συνολικό κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο , επιβάλουν το ταχύτερο δυνατόν την ταχύτερη δυνατή ανάπτυξη ολοκληρωμένης διαχείρισης τόσων των ΑΣΑ αλλά και των λοιπών ρευμάτων αποβλήτων.
Για να καταστεί εφικτό εκτιμώντας τις σημερινές συνθήκες και δυνατότητες των ΟΤΑ της περιοχής , καλούμενα να εκτιμήσουμε και να προωθήσουμε την σύσταση και λειτουργία ‘Διαβαθμιδικού’ (μεταξύ των δυο βαθμίδων αυτοδιοίκησης) Φορέα Διαχείρισης Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) στο Νότιο Αιγαίο , μετά από διαβούλευση και συνεννόηση με την Περιφερειακή Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου (ΠΕΔ ΝΑ) που τον προσεχή Σεπτέμβριο θα αναδειχθεί στην περιοχή μας.
Τόσον το τρέχον επείγον σχέδιο της χώρας για παύση λειτουργίας των ΧΑΔΑ , η ωρίμανση και υλοποίηση των έργων αποκατάστασης τους , η επίσπευση των έργων διαχείρισης ΑΣΑ που προβλέπει ο ισχύων ΠΕΣΔΑ , και κυρίως η τελική διαχείριση των στερεών αποβλήτων , τόσο προσωρινά όσο και την οριστικά, απαιτεί ισχυρή κοινωνική συναίνεση και ένα ισχυρό ΦοΔΣΑ με αποδοχή από την τοπική κοινωνία.
Η θεσμοθέτηση ισχυρού διαβαθμιδικού ΦοΔΣΑ στην Περιφέρεια με επιτελική συμμετοχή σε αυτόν της Αιρετής Περιφέρειας θα συμβάλει τα μέγιστα στην επίτευξη των στόχων του εγχειρήματός μας στο Νότιο Αιγαίο.
Αντώνης Σ. ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ
Πολιτικός Μηχανικός ΤΕ
Εντεταλμένος ΠΣ για τον ΠΕΣΔΑ
Πηγές Εισήγησης :
Νομαρχιακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Δωδεκανήσου ( Ι. ΦΡΑΝΤΖΗΣ & Συνεργάτες )
Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων, Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης , ΚΥΑ 50910/2727/2003 (ΦΕΚ 1909/Β/22-12-2003)
Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Νίκος ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ& Συνεργάτες)
Απόφαση Έγκρισης Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α.) Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου
Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικής Εκτίμησης Στρατηγικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΠΕΜ ΑΕ)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου